HTML

Bankszámlák

2000 óta 22 bankszámlát nyitottam. Már sokszor emlegettem ezt a tényt különböző helyeken, amivel mindenkit megdöbbentettem, de még sehol nem volt rá módom részletesen elmesélni, melyik banknál mikor, miért és hogyan nyitottam számlát, illetve hol, mikor és miért szüntettem meg. A blog egy olyan műfaj, amiben mindezt leírhatom, aztán vagy elolvassa valaki, vagy nem.

Ui: 2009. november 1-je óta a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény a bankszámlát úgy hívja, hogy "fizetési számla" Ui2: A bankszámlanyitás egy jó lehetőség arra, hogy egy csinos nő fél órán keresztül csak velem foglalkozzon, ingyen. Ui3: Igen, a banki (retail) ügyintézők többsége nő, kivéve a Citibankban.

Friss topikok

Címkék

Hamis bankjegy

2015.02.01. 12:06 bankszámla

Rendhagyó módon egy ismeretterjesztő cikk következik.

Mi a teendő, ha hamis gyanús bankjegy kerül hozzád? Erről az MNB honlapján is olvashatsz részletesen

1. Ismerd fel, lehetőleg még a pénztártól való távozás előtt! Tudom, könnyű ezt mondani, de most már én is megtapasztaltam, hogy (bár valutapénztáros képzettséggel is rendelkezem) én sem ismertem fel egy hamis bankjegyet. (Hozzáteszem, már nem az első italomat kértem ki egy kocsmában, amikor feltételezhetően kaphattam.) Miről ismerhetők fel a bankjegyeink? Az MNB honlapján részletes leírás található a forgalomban levő forint bankjegyekről, és azok biztonsági elemeiről.

2. Ha már hozzád került egy hamis gyanús bankjegy, ne próbáld meg elkölteni, mert ezzel te is bűncselekményt követsz el, lásd Btk. 389. § (1) "Aki ... c) hamis vagy meghamisított pénzt forgalomba hoz, bűntett miatt két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő." Néhány fogalmat tisztázzunk. Mi a különbség hamis, meghamisított és hamis gyanús bankjegy között. Amíg az adott bankjegy MNB általi szakértői vizsgálatára nem került sor, addig egy bankjegy legfeljebb hamis gyanús lehet, kizárólag az MNB bankjegyszakértői állapíthatják meg egy bankjegyről, hogy hamis vagy meghamisított. A hamis és meghamisított bankjegy között az a különbség, hogy a hamis bankjegy csak egy utánzat, míg a meghamisított bankjegy egy valódi bankjegyből készül, általában az értékjelzés megváltoztatásával. Az előző Btk. idézethez még hozzá kell tenni ugyanezen paragrafus 4) bekezdését: "Korlátlanul enyhíthető annak a büntetése, aki valódiként jogszerűen szerzett hamis vagy meghamisított, kisebb vagy azt el nem érő értékű pénzt forgalomba hoz." Tehát ha jóhiszeműen jársz el, de nem ismered fel a hamis bankjegyet, és úgy próbálsz meg fizetni vele, hogy azt hiszed, valódi, akkor nem kell büntetéstől tartanod, feltéve, hogy legfeljebb 500 000 Ft-os értékről van szó. Ha 500 000 Ft feletti összegről van szó, akkor viszont feltétlenül ellenőrizd a bankjegyek valódiságát, mielőtt megpróbálnád tovább adni, mert ha hamisak a bankjegyek, akkor alsó hangon 2 évre számíthatsz.

3. Tehát akkor mit tegyünk, ha egy nálunk levő bankjegyet hamisnak találunk? Vidd el az MNB lakossági pénztárába (vagy bármelyik bankba vagy postára). Itt 3 példányos jegyzőkönyvet vesznek fel, melyhez meg kell adnod a neved, személyi igazolvány (vagy más azonosító okmány) számod, lakcímed. Nyilatkoznod kell arról, hogy hogyan került hozzád a bankjegy, valamint arról, hogy amennyiben valódinak bizonyul a bankjegy, milyen módon kéred az ellenértékét megtéríteni. Erre 3 lehetőség van: 1. visszamész érte ugyanabba a pénztárba, ahol leadtad, 2. postai utalványon a lakcímedre, 3. banki átutalással a bankszámládra. Valuta bankjegy esetén (mivel az MNB pénzváltási tevékenységet nem végez) csak az első lehetőséget választhatod. A jegyzőkönyv egyik példányát megkapod, a második marad ott, ahol leadtad, a harmadikat a bankjegy kíséretében az MNB szakértői vizsgálatára küldik.

4. 30 munkanapon belül az általad választott módon (postán vagy e-mailben) megkapod a szakértői vizsgálat eredményét, valamint amennyiben a bankjegy valódinak bizonyult, az általad választott módon az ellenértékét.

 

Na, most, hogy elméletben végigmentünk a folyamaton, következzen az én történetem.

2014.12.01-jén a Star Change pénzváltónál eurót szerettem volna venni (vettem is), amikor a pénztáros jelezte, hogy az egyik kétezres bankjegyet nem tudja elfogadni, mivel nincs rajta hologramfólia, és visszaadta a bankjegyet, én meg adtam egy másik kétezrest. Mint látjuk, a pénztáros nem szabályosan járt el, hiszen hamis gyanús bankjegyet nem adhatott volna vissza, már neki jegyzőkönyvet kellett volna felvennie, és beküldeni az MNB-be, de ezt most hagyjuk.

2014.12.04-én bementem az MNB lakossági pénztárába, ahol szintén hamis gyanúsnak találták a bankjegyet, és felvették a jegyzőkönyvet.

Közben próbáltam rájönni, hogyan kerülhetett hozzám az adott bankjegy. Két lehetőség van, 2014.12.01-jén a Sberbank Rákóczi út 7. szám alatti ATM-jéből vettem fel pénzt, köztük kétezreseket is, illetve 2014.11.29-én a Lónyai Pubban az egyik körben ötezressel fizettem, és kaptam vissza kétezrest is. Az előbbi lehetőséget próbálom kizárni, mivel az egész bankrendszerbe és ATM-hálózatba vetett bizalmat rengetné meg, ha kiderülne, hogy egy ATM adott hamis bankjegyet. ATM-be kizárólag gépi úton ellenőrzött bankjegyeket tölthetnek, tehát oda nem kerülhet hamis bankjegy. Valószínűbb, hogy a Lónyai Pubban kaphattam. Ezt a gyanút erősíti, hogy utólag már rémlik, hogy nem a pénztárgépnél (ami persze csak dísznek van, egyetlen tételt sem ütött be rajta) levő kasszából adott vissza a nő, mikor ötezressel fizettem, hanem hátrament egy másik kasszához, és abból váltotta fel.

2015.01.20-án letelt a 30 munkanap, de még nem kaptam visszajelzést az MNB-től, ezért írtam egy e-mailt.

Másnap megkaptam a jegyzőkönyvet, melyből kiderül, hogy az általam leadott bankjegy HAMIS, így ellenérték nem téríthető.

Kicsit csodálkoztam, mivel a bankjegy összes többi biztonsági eleme stimmelt, így ha levágtam, vagy letéptem volna a hologramfóliát tartalmazó (illetve nem tartalmazó) részt, úgy, hogy a bankjegy 50%-ot meghaladó része megmaradjon, akkor minden további nélkül téríthető lett volna a teljes összeg. De természetesen nem bírálom felül az MNB bankjegy szakértőinek megállapítását, az ő döntésükkel szemben fellebbezésnek helye nincs.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bankszamlak.blog.hu/api/trackback/id/tr127129165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása