HTML

Bankszámlák

2000 óta 22 bankszámlát nyitottam. Már sokszor emlegettem ezt a tényt különböző helyeken, amivel mindenkit megdöbbentettem, de még sehol nem volt rá módom részletesen elmesélni, melyik banknál mikor, miért és hogyan nyitottam számlát, illetve hol, mikor és miért szüntettem meg. A blog egy olyan műfaj, amiben mindezt leírhatom, aztán vagy elolvassa valaki, vagy nem.

Ui: 2009. november 1-je óta a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény a bankszámlát úgy hívja, hogy "fizetési számla" Ui2: A bankszámlanyitás egy jó lehetőség arra, hogy egy csinos nő fél órán keresztül csak velem foglalkozzon, ingyen. Ui3: Igen, a banki (retail) ügyintézők többsége nő, kivéve a Citibankban.

Friss topikok

Címkék

Értékpapírszámlák

2015.03.01. 21:02 bankszámla

Sokat töprengtem azon, hogy indítsak-e egy külön blogot az értékpapírszámláimnak, vagy itt egy cikkben soroljam fel őket. Végül az utóbbi megoldás mellett döntöttem, így könnyebben tudom szerkesztgetni, utólag beszúrni, ha eszembe jut, hogy valamelyiket kifelejtettem. Ugyanis értékpapírszámlából is volt már 13 16 (update: 2016.02.05), ha a TBSZ és NYESZ alszámlákat is külön számoljuk, akkor 20 27 (update: 2016.04.15) is. Elég nehéz volt összeszedni, hogy melyiket mikor nyitottam, mikor szüntettem meg, sajnos sok esetben nem is sikerült, mert már nincsenek meg az ezzel kapcsolatos papírok. Egy időben, mikor még gyakrabban jártam kirándulni, akkor a tábortűz volt az aktualitását vesztett pénzügyi dokumentumaim megsemmisítő helye, így pl. az első értékpapírszámlámról semmim sem maradt.

Következzen a felsorolás, aztán ha lesz rá időm, egyszer jobban kifejtem mindegyiket, hogy miért, hogyan nyitottam, és miért, hogyan szüntettem meg.

1. Reálszisztéma (itt abszolút nem tudok pontos dátumokat, talán 2002. augusztusban nyitottam, de fogalmam sincs, mikor szüntettem meg, talán 2005-ben)

Annak idején a Reálszisztéma Kötvény II. elnevezésű kötvényeket vásárolgattam. Akkor még kevésbé voltam tisztában a vállalati kötvények kockázataival. Nem voltam tisztában a számviteli beszámoló formájával, a mérleg, eredménykimutatás fogalmával sem. Akkoriban még nem volt olyan lehetőség sem, mint ma, hogy bárki interneten keresztül megnézheti bármelyik cég beszámolóját. Akkoriban engem is elbűvölt az, hogy ingyenes számlavezetés mellett egy bármikor díjmentesen visszaváltható kötvényre lényegesen magasabb kamatot kapok, mint bárhol máshol. Szerencsére én tényleg vissza is kaptam a pénzem kamatostul. De ez talán csak a szerencsén múlott. Ma már senkinek nem tanácsolnám vállalati kötvény vásárlását anélkül, hogy alaposan megismerkedne a kötvény kibocsátó cég, valamint az általa finanszírozott cégcsoport pénzügyi helyzetével. Különben úgy járhatnak, mint a Quaestor kötvényesek, akik annak ellenére is vették a Quaestor kötvényeket, hogy saját tőkéje a mérlegfőösszegének 0,03%-át sem érte el. A Reálszisztémánál akkor szüntettem meg a számlámat, amikor bevezették a számlavezetési díjat.

2. Inter-Európa Bank (2005 kb. februártól nyárig)

Itt kezdtem először éles számlán tőzsdézni. (Tőzsdejátékban már '97-ben is részt vettem, a Magyar Hírlap Tőzsdecápák nevű játékában.) Bankszámlám már egyébként is volt az Inter-Európa Banknál, és viszonylag kedvezőnek tűntek a befektetési szolgáltatások kondíciói is. 

3. Equitas Bróker -> KBC Equitas -> KBC Securities (2005 kb. nyarától 2014. január 2-ig, itt NYESZ számlám is volt)

Nem sokkal az Inter-Európás számlám megnyitása után néztem csak körül jobban a befektetési szolgáltatók között, és találtam rá az Equitas Brókerre, ahol még kedvezőbbek voltak a kondíciók. Ingyenes számlavezetést kínáltak, és a kötések díja is mindössze 0,3%, min. 150 Ft volt. Aztán ezt eladták a KBC-nek, de miután a (korábbi) tulajdonosai úgy látták, hogy a KBC-ben sokkal rugalmatlanabbul tudnak működni (egy döntés, amit a saját cégükben 2-3 hét alatt vittek végig, a KBC alatt 2-3 évig tart), kiléptek, és alapítottak egy új céget, mely Random Capital néven működik (lásd 10. pont). Miután a KBC Securities árat emelt (0-ról 99 Ft-ra emelték a számlavezetés díját, azaz végtelen százalékkal megemelték), döntöttem, hogy áttérek a Random Capital-hez. Azonban mivel NYESZ számlám is volt, azt még adóoptimalizálási célból egy pár évig megtartottam, végül 2014. január 2-án utaltattam a Random Capitalnél levő TBSZ számlámra a KBC Securities-nél levő NYESZ számlámon levő pénzt, és ezzel meg is szakítottam a kapcsolatot a KBC-vel.

4. CIB Bank (2005-2010)

A CIB Bankban 2005 szeptemberében nyitottam számlát, erről a CIB Bankról szóló cikkben is olvashatsz. Itt a bankszámlával együtt értékpapírszámlát is nyitottam, mivel az is ingyenes volt, és így viszonylag likvid, mégis a bankbetéteknél magasabb hozamot biztosító CIB Hozamgarantált Betét Alapból (-> CIB Hozamvédett Betét Alap) tudtam vásárolgatni. A vásárlás ingyenes, csak a visszaváltás kerül 100 Ft-ba (összegtől függetlenül), így akár 1-2 Ft-ért is vásároltam néha CIB Hozamgarantált Betét Alapot. Örülhettek nekem a szentendrei fiókban, mert minden egyes vásárlásról postán küldtek ki teljesítésigazolást. Sajnos volt, hogy bedőltem egy-egy nagyon kedvezőnek tűnő zártvégű befektetési alap ajánlatuknak is. Most már tudom, hogy zárt végű befektetési alapot nem érdemes a forgalmazónál jegyezni, azt a tőzsdén érdemes venni, az egy jegyre jutó nettó eszközérték alatti árfolyamon. Erről részletesebben ebben a cikkben olvashatsz. Amikor viszont a CIB Tőkegarantált Alapot alakították át nyiltvégűvé, akkor is jól jött, hogy van a CIB-nél is értékpapírszámlám, mivel így ide tudtam transzferáltatni az Equitasnál a tőzsdén keresztül vásárolt befektetési jegyeimet, és itt vissza tudtam váltani. 2010-ben, a bankszámlám megszüntetésével egyidejűleg az értékpapírszámlámat is megszüntettem.

5. Marketiva -> AGEA (2007.07.01-től napjainkig)

Ezt nem ajánlom. Mint ahogy általában a forex cégeket sem. Itt azért nyitottam számlát, mert volt egy olyan akció, hogy számlanyitáskor 5$-t jóváírnak az élő számlán, tehát nem kell semmit befizetni, mégis elkezdhetek keresni a forex piacon. Ráadásul az összes többi brókerrel szemben nem 1 lot (100 000 egység), vagy 0,1 lot (10 000 egység), hanem 1 egység a legkisebb köthető mennyiség, és mivel még tőkeáttét is van, így akár abból az 5$-ból is rengeteg különböző pozíció nyitható. A gond az, hogy 1. átláthatatlan a számlatörténet, mivel bizonyos idő (nem tudom, hogy pontosan mennyi, 1 nap, 1 hét vagy 1 hónap, de nem túl sok idő) után nem elérhetők a korábbi tranzakciók. Egyszerűen visszakereshetetlen, hogy pontosan milyen pozíciókon mennyit buktam. 2. Miután az 5$-ból csináltam rövid időn belül több mint 10-et, talán még 15-öt is, sajnos képes voltam beutalni még 90$-t igazi pénzből, aminek a nagy részét aztán elbuktam, de hogy pontosan hogyan, azt a fenti okok miatt soha nem fogom megtudni. (Ez általában is jellemző a forex cégeknél, szóval ha valaha forexezni akarsz, nem árt, ha saját magadnak is vezeted minden egyes pozíciódat.) Ezen a számlán ma is van kb. 4-5$, csak időközben a szolgáltatót átnevezték Marketiváról AGEA-ra, meg el is költözött, eredetileg valamelyik offshore szigeten volt (talán a Brit Virgin-szigeteken?), ma pedig Montenegróban van bejegyezve.

6. SWAP Tőzsdeügynökség (-> Cashline) (2008.09.11-2008.09.17)

Miután végigböngésztem a különböző befektetési szolgáltatók kondíciós listáit, felfedeztem, hogy a SWAP Tőzsdeügynökségnél ingyenes a számlavezetés. Igaz, hogy a kötések egyébként drágák, de eszem ágában sem volt kötni náluk, csak hobbiból, hogy bővítsem az értékpapírszámláim számát, egyszer bementem hozzájuk nyitni egy számlát. Nem sokkal később kaptam egy levelet tőlük, hogy az ügyfélállományukat eladták a Cashline-nak, amennyiben nem szeretnék a Cashline ügyfele lenni, most díjmentesen felmondhatom a számlaszerződésem. Úgyhogy én erre hivatkozva rögtön fel is mondtam. Ezen a számlán egyetlen tranzakció sem történt.

7. MKB Bank (kb. 2008.11.19 környéke, MKB Mozaik lejárata miatt)

A zártvégű befektetési alapok korábban (a CIB Bank alatt) már szóba kerültek. Na, egy ilyen volt az MKB Mozaik is, ami 2008.11.19-én járt volna le, azonban ahelyett, hogy lejárt volna, átalakították nyíltvégűvé. Ezért, hogy hozzájussak a pénzemhez, nyitnom kellett egy értékpapírszámlát az MKB-nál, az Equitastól (akkor már talán KBC Equitas néven működött, a Roosevelt téren) odatranszferáltam a befektetési jegyeket, az MKB-nál visszaváltottam, a pénzt átutaltattam a bankszámlámra, majd az MKB-s értékpapírszámlámat megszüntettem.

8. MKB Bank II. (kb. 2009.09.09 környéke, MKB Pagoda lejárata miatt)

Az előbb leírtakhoz hasonló folyamat ment végbe az MKB Pagoda lejáratakor is, megspékelve annyival, hogy békásmegyeri fiók ügyintézője nem tudta kiszámolni, hogy az átutalási díj levonásával mennyi a kiutalható összeg, és bent maradt párszáz forint, de végül megengedte, hogy azt díjmentesen felvehessem készpénzben.

9. Equilor (2010.01.27-28. itt TBSZ/2010 számlám is volt, egy napig élt a számla, tranzakció nem történt rajta)

2010-ben a Bajnai-kormány bevezette az SZJA-törvénybe a Tartós Befektetési Szerződés (TBSZ) fogalmát. Igaz, kezdetben nem nagyon kaptak rá a bankok és befektetési szolgáltatók, január 1-jén hajnali 2 körül hiába hívogattam végig a bankokat, még csak nem is hallottak a TBSZ-ről. Az Equilornál viszont, ha nem is 1-jén, de még januárban elkezdték hirdetni, hogy náluk a TBSZ számlavezetés csak 1500 Ft/negyedév. Ez sem kevés, viszont náluk például hozzá lehet férni a Concorde Alapkezelő befektetési alapjaihoz is. (Akkoriban konkrétan a Concorde VM keltette fel az érdeklődésem. Akkoriban igen szép visszatekintő hozamokat produkált, (ami valószínűleg a jó időzítésnek volt köszönhető, 2008-ban gyakorlatilag csak kockázatmentes eszközöket tartott, majd 2009-ben növelte a kockázati kitettségét) miközben a volatilitása alacsony volt.) Mikor viszont mentem megnyitni a számlát, kiderült, hogy TBSZ számlát csak a normál értékpapírszámla mellé lehet nyitni, aminek 2500 Ft/negyedév a díja, tehát 4000 Ft/negyedév lenne csak a számlavezetés díja. Fölmerült bennem, hogy ott helyben széttépjem a szerződést, de aztán végül nem akartam ilyen kellemetlen helyzetbe hozni a brókert (igen, ott a többi bank/befektetési szolgáltatóval szemben nem egy ügyintézőhölgynél nyithattam számlát, hanem egy brókernél), aláírtam a szerződést, majd hazamentem és átgondoltam az életem az eltervezett stratégiát, és arra jutottam, hogy ekkora költséggel nem éri meg. Úgyhogy másnap elküldtem e-mailben a felmondást. A bróker még felhívott, hogy érdeklődjön a felmondás okáról, elmondtam neki, én meg érdeklődtem, hogy akkor az első negyedéves díjat be kell-e fizetnem, azt mondta, hogy nem, úgyhogy ez a (két) számlám is úgy szűnt meg, hogy egyetlen tranzakció sem volt rajta.

10. Random Capital (2010.09.17-től napjainkig, itt TBSZ/2014, TBSZ/2015, TBSZ/2016, TBSZ/2017, TBSZ/2018 (update: 2018.09.02) és NYESZ számlám is van, sőt TBSZ/2010 számlám is volt, ami 2015.12.31-én megszűnt)

Mint már az Equitasról szóló részben írtam róla, ezt a céget ugyanazok a magyar magánszemélyek (Virág Ferenc, dr. Tóth Nándor, Móri Péter Csaba, Hanyecz István, Szántóné Vukics Ildikó) alapították, akik előtte az Equitas-t eladták a KBC-nek, de még lejjebb mentek az árakkal: 0,2%, min. 99 149 199 Ft (update: 2018.09.02) a kötési díj a BÉT-en. Sőt, újabban amerikai részvényekkel is verhetetlen árakon (0,2%, min. 2 USD) lehet kereskedni, úgyhogy már Berkshire Hathaway részvényem is van, de alapvetően továbbra is a BÉT-en kereskedhető zárt végű befektetési alapokat vásárolgatom. Update (2016.04.15): 2016.03.30-án NYESZ számlát is nyitottam. Itt alapvetően az a tervem, hogy az Alapforgalmazónál levő számlámon vásárolgatok Concorde Columbus befektetési alapot, azt áttranszferálom a Randomnál vezetett normál számlámra, ahonnan tőzsdén keresztül átkötöm a NYESZ számlámra. A TBSZ/2016 számlámon pedig amerikai részvényeket vásárolgatok, eddig Canadian Solar, Skyworks Solutions és Sunpower részvényeket vettem.

Update (2023.10.08): Az ERSTE Befektetési Zrt. felvásárolta és beolvasztotta a Random Capital Zrt-t. Sajnos ezzel úgy tűnik az egyetlen normálisan használható brókercég megszűnt Magyarországon.

11. Magyar Államkincstár (2012-től napjainkig, itt TBSZ/2013 és TBSZ/2018 számlám is van, a TBSZ/2012 számlám pedig 2017.12.31-én szűnt meg (update: 2018.09.02))

2012-ben a 2017/I Prémium Magyar Államkötvény verhetetlen, 9,5%-os hozamot kínált. Ez úgy jött ki, hogy a januári infláción felül 4% kamatprémiumot biztosított. Ki gondolta volna akkor, hogy pár évvel később már negatív infláció is lehet Magyarországon? Még jó, hogy a nyilvános ajánlattételben kitértek arra is, hogy amennyiben ez az érték negatív lenne, akkor a kamatbázis 0%-kal egyenlő, tehát még most is 4%-kal kamatozik, és nem 2,6%-kal, ahogy azt a -1,6%-os januári inflációs mutató alapján számítanánk. Na szóval 2012-ben nyitottam az Államkincstárnál is számlát, itt is ingyenes a számlavezetés, valamint akkor még az átutalás és a készpénzfelvétel is ingyenes volt, azóta a tranzakciós illeték bevezetése miatt ezeknek a költsége 0,3%-ra emelkedett. Az még a szép az államkincstári számlában, hogy a Webkincstáron keresztül hitelkártyával költségmentesen ki lehet fizetni az állampapírokat. Így, amíg be nem vezették a tranzakciós illetéket, azt csináltam, hogy minden hónapban vásároltam hitelkártyával a következő hónap közepén lejáró diszkont kincstárjegyet, és így gyakorlatilag a Citibank pénzét kamatoztattam a Magyar Államkincstárnál. Ez az igazán szép, mikor 0 befektetéssel, hitelből, kockázatmentesen pozitív hozam érhető el. Ilyen a hatékony piacok elmélete szerint nincsen. Látszik, hogy Magyarországon nem hatékonyak a piacok. Különösen, ha ilyen állami szereplők lépnek piacra.

12. HozamPlaza (2014-ben pár hónapig élt)

Itt közel 700 befektetési alap érhető el, köztük a Concorde Értékpapír alapjai is. Konkrétan a Citadella miatt nyitottam meg a számlát. Ugyanis a Concorde alapjai (köztük a Citadella is) a BÉT-re is be vannak vezetve. Na most 2014 nyarán valaki betett egy piaci áras vételi megbízást, úgy hogy eladási megbízás nem volt bent egy darab sem, és hónapok óta nem történt kötés az értékpapírral a tőzsdén. Az volt a tervem, hogy HozamPlaza-n keresztül vásárolok párszáz darabot, áttranszferáltatom a Random Capital-nél vezetett számlámra, majd ott beadok egy eladási megbízást tízezerszeres áron. Ez idáig meg is történt, csakhogy kötés nem jött létre, ugyanis 2013. decemberben megváltozott a BÉT Kereskedési Kódexe. Korábban az volt a szabály, hogy ha egy termékkel 30 tőzsdenapon keresztül nem történt kötés, akkor törölték a bázisárát, és bármilyen áron lehetett vele kötni. Azonban 2013. december óta minden esetben van bázisár, és csak a +/- 20%-os (Prémium kategóriás részvények esetén +/- 15%) sávon belül jöhet létre kötés, ettől csak a BÉT vezérigazgatójának utasítására lehet eltérni. Így, bár bekerült az ajánlatom a tőzsde ajánlati könyvébe, és indikatív árként meg is jelent a +1000000%-os árelmozdulást jelentő árfolyam, kötés nem született, engem is felhívtak a Random Capitaltől, hogy vonjam vissza a megbízásom, mert nem fog teljesülni, meg gondolom, azt is felhívta a brókercége, aki a piaci áras vételi megbízást beadta, hogy mekkora hülyeséget csinált, vonja vissza, mert különben kifoszhatják. Nemsokára vissza is vonta, utána én is visszavontam. A HozamPlaza számlámat aztán meg is szüntettem, mikor megnyitottam a Netbroker számlámat. Update (2016.04.15): 2016.03.30-án, mikor bementem egy ERSTE fiókba, hogy megszüntessem a NYESZ számlámat, kiderült, hogy még a HozamPlaza számlám is élő, úgyhogy másfél év után ismét kérnem kellett a megszüntetését (ekkor már volt rá formanyomtatvány, az első alkalommal, még szabad szavas fogalmazásban kellett kérvényeznem).

13. ERSTE Netbroker (2014-től 2018-ig, itt TBSZ/2015 és NYESZ számlám is van volt, a TBSZ/2015 számlámat 2015.11.27-én, a NYESZ számlámat 2016.03.30-án megszüntettem)

Később kiderült, hogy a HozamPlaza-n keresztül elérhető befektetési alapok többsége (köztük a Concorde alapjai) elérhető Netbrokerben is. Magyarul tök fölösleges volt sok pénzért transzferáltatni a HozamPlazan vásárolt bef.jegyeket a Random Capital-hez, megvehettem volna Netbrokeren keresztül is, és akkor ugyanazon a számlán be is adhattam volna tőzsdei eladási megbízást. Mint ahogy azóta sokszor meg is tettem a Concorde Columbus alappal. Ez lett az új kedvenc az abszolút hozamú alapok között. Most gyakorlatilag folyamatosan vásárolgatom TBSZ és NYESZ számlán. Meg időnként dílerkedek vele, ha valaki drágán akarja venni, vagy olcsón akarja eladni, akkor megteszem a szükséges ellenoldali ajánlatot. Sajnos az OTP Suprába is beszálltam így. Ezt 2014.12.23-án vezették be a tőzsdére, és január elején meglehetősen volatilis volt a tőzsdei kereskedése, 3,05 és 4,95 közötti árfolyamokon fordult meg, mert valószínűleg sok idióta úgy ad be piaci áras tőzsdei megbízást, hogy fogalma sincs, hogy az mit jelent. Ez olyan terméknél, ahol nincs megfelelő számú ellenoldali ajánlat a kereskedési könyvben, gyakorlatilag felhatalmazást jelent a szabad rablásra. Pl. én is tudtam 3,6-os árfolyamon vásárolni akkor, amikor 3,96 körül volt az egy jegyre jutó nettó eszközérték. Kár, hogy akkor éppen nem voltam a piacon, amikor valaki piaci áras vételi megbízást adott be, és 4,95-ön lehetett eladni. Még nagyobb kár, hogy még január 15-én is vettem 3,8-on, mivel csak másnap tudtam meg, hogy a CHF árfolyammozgása miatt közel 20%-ot vesztett az értékéből egyetlen nap alatt. Azonban azóta is ez az egyetlen nyíltvégű befektetési alap a BÉT-en, aminek rendszeresen van forgalma, folyamatosan van bent rá vételi és eladási ajánlat is. Mindenesetre én befektetési céllal maradok a Concorde Columbusnál.

Sajnos 2015. novemberben úgy döntött az ERSTE Befektetési Zrt., hogy 2015.12.01-től jelentősen megemeli a számlavezetési díjakat (havi 0,01%, min. 125 Ft helyett havi 0,01%+350 Ft, és eddig a normál és TBSZ számlákra összevontan volt min. 125 Ft a havidíj, 2015.12.01-től a normál és minden TBSZ számlára külön-külön van 350 Ft+0,01% havidíj). Ezért 2015.11.27-én itt megszüntettem a TBSZ számlámat, és a Random Capital-nél nyitottam egy idei TBSZ-t is. Valószínűleg jövő év elején a NYESZ számlámat is megszüntetem itt, és újra a KBC Securities-nél nyitok NYESZ számlát. Update (2016.04.15): Végül nem a KBC-nél, hanem a Random Capital-nél nyitottam NYESZ számlát, de mindenesetre az ERSTE-s NYESZ számlát 2016.03.30-án megszüntettem, azaz kértem a megszüntetését (szabad szavas fogalmazásban, mert erre még nincs formanyomtatványuk), de még nem szünt meg, 2016.03.31-én beterhelték a számlavezetési díjat, úgyhogy most -167 Ft az egyenlege.

A normál értékpapírszámla megszüntetése egy külön történet. 2018.04.21-én, egy szombati munkanapon a Kálvin téri fiókban próbálkoztam, ahol kézzel írt számlamegszüntetési kérelmet írtam. Ez is már nonszensz, hogy a XXI. században nincs egy formanyomtatványuk számlamegszüntetésre, mintha ez egy abszolút rendkívüli, váratlan esemény lenne, ami 100 évente egyszer fordul elő. De ennek ellenére nem szűnt meg a számlám, április végén is vonták a számlavezetési díjat. 2018.05.14-én megreklamáltam az info@ersteinvestment.hu címen, de nem kaptam választ. 2018.06.01-én megreklamáltam ERSTE Netbankon keresztül. 2018.06.12-én ismét megreklamáltam az info@ersteinvestment.hu és az ersteinv@ersteinvestment.hu címen keresztül. 2018.06.15-én azt a választ kaptam, hogy "küldjön egy aláírt kérelmet, hogy kéri lezárni a Trader és a normál értékpapírszámláját.", ennek megfelelően 2018.06.18-án elküldtem az info@ersteinvestment.hu címre a mind papíron, mind Ügyfélkapuval hitelesítve aláírt számlamegszüntetési kérelmet, de nem kaptam rá választ.
Mindezek után 2018.06.30-án még mindig terhelésre került a havi számlavezetési díj, tehát nem szűnt meg a számla. 2018.07.02-án ismét írtam az info@ersteinvestment.hu címre egy e-mailt, melyet azzal zártam, hogy ha 2018.07.31-ig sem sikerül lezárni a számlát, és beterhelik a számlavezetési díjat, a következő levelemet már az MNB-nek fogom küldeni. Júliusban csak sikerült lezárni a számlát.

14. DeGiro (2015.03.24-től)

Ez egy holland fapados befektetési szolgáltató, mely most már Magyarországon, magyar nyelven is elérhető. Igaz, a magyar nyelvű honlapjuk eléggé magyartalan, a kondíciós listát pl. tarifaáttekintésnek nevezik, a kivonatokat áttekintéseknek, a kontraktusokat pedig szerződéseknek. A platformjuk is abszolút fapados, meg a back-officeuk is elég esetlegesen működhet, mert pl. a Norbi Update részvénnyel, ami tavaly novemberben ment tőzsdére (a BÉT-en) még mindig nem lehet náluk kereskedni, pedig a többi BÉT-es részvénnyel igen, viszont pl. a WizzAir idén márciusban ment tőzsdére (igaz, Londonban), és azzal már lehet kereskedni. Egyelőre annyit próbáltam ki, hogy 1 Ft-ot beutaltam, 1 Ft-ot kiutaltam. Még nem tudom, hogy ténylegesen tudom-e majd használni valamire, lehet, hogy majd 1 WizzAir részvényt veszek náluk.

15. ERSTE Trader (2015.05.04-től 2018-ig)

Már jópár demo számlát nyitottam az ERSTE Trader-en, csak hogy lássam, milyen termékekkel lehet kereskedni, de a demo számlák csak 30 napig aktívak, viszont rendszeresen hívogattak, hogy nyissak éles számlát, úgyhogy mikor múlt csütörtökön hívott egy kedves női hang, végül megadtam magam, hétfőre időpontot egyeztettünk, és meg is nyitottam a számlát. Pénz nincs rajta, viszont így nem kell 30 naponta új demo számlával regisztrálnom, hogy láthassam az ERSTE Trader felületén elérhető termékeket.

A megszüntetésről lásd az ERSTE Netbrokernél írt beszámolót.

16. Alapforgalmazó (2016.02.01-től)

A Concorde Alapkezelő, a saját alapjainak forgalmazására létrehozott egy céget, ahol számlavezetési díj és (a Citadella és a Concorde Columbus kivételével) jutalék nélkül lehet befektetési alapokat venni és visszaváltani. Mivel eddig is vásárolgattam a Concorde Columbus alapot az ERSTE Netbrokeren keresztül (0,75%-os jutalékkal), jól jött, hogy itt jutalék mentesen tehetem meg ugyanezt. Sajnos NYESZ számlavezetés nincs náluk, csak normál és TBSZ, és tőzsdei ügyleteket sem lehet kötni náluk (a Concorde Alapkezelő néhány alapja, köztük a Columbus a BÉT-re is be van vezetve). Ellenben az értékpapírtranszfer ingyenes, tehát ezeket a hiányokat kiküszöbölhetem azzal, ha a Random Capital-nél nyitok egy NYESZ számlát (miután megszüntettem az ERSTE-s NYESZ számlát), az Alapforgalmazónál megveszem jutalékmentesen a kiválasztott alapot, áttranszferálom a Randomnál vezetett normál számlámra, és onnan tőzsdén keresztül átkötöm a NYESZ számlámra.

17. ERSTE Befektetési Zrt. II. (2020-tól)

2020-ban pár ismerősöm úgy döntött, hogy alapítanak egy zártkörű részvénytársaságot, és úgy döntöttem, egy részvény erejéig én is beszállok. Mivel a Random Capital-nél volt értékpapírszámlám, logikusan adódott volna a lehetőség, hogy ott helyezzem el ezt az 1 részvényt, azonban a kondíciós listát olvasgatva azt láttam, hogy a zártkörű részvénytársaságok részvényeinek kezeléséért (ha vállalja egyáltalán) a Random Capital igen komoly árat kér (bár már nem emlékszem, hogy pontosan mennyit, mivel ezeket a sorokat 2023-ban írom, mikor a Random Capital már megszűnt, utánanézni sem tudok). Ellenben az ERSTE Bef. nem kér semmi plusz pénzt amiatt, hogyha Zrt. részvényét tartom a számlán, csak 350 Ft + a névérték 0,01%-a a havidíj. Így aztán (a 2018-as botrányos számlamegszüntetés után) ismét nyitottam itt egy értékpapírszámlát. Ezen a számlán semmi más nem történik, mint hogy van rajta 1 darab részvény, és havi rendszerességgel odautalom a számlavezetési díjat.

18. ERSTE Befektetési Zrt. III. (2022-től)

2022-ben a Random Capital Zrt. beolvadt az ERSTE Befektetési Zrt.-be, így ismét lett egy értékpapírszámlám (+ egy 2017-es és egy 2018-as TBSZ, valamint egy NYESZ számla), ami teljesen elkülönül a 17. pontban írt számlámtól. Mivel a Random Capital-től migrált számla számlavezetése 2023. év végéig díjmentes, így addig nem is érdemes összevonni a két számlát.

19. KBC Securities II. (2023.10.05-06)

A második legrövidebb életű számlám. (A legrövidebb életűt lásd a 9. pontban.) Miután a Random Capital ERSTE-be beolvadását követően rájöttem, hogy nem csak kondíciós listájával, hanem ügyfélbarát online felületeivel is messze kiemelkedett a versenytársai közül a Random, mivel az ERSTE Netbroker ahhoz képest egy átláthatatlan *** (mindenki tetszőlegesen helyettesítsen be valami erősen negatív szót, pl. duplaplusznemjó). Szóval úgy döntöttem, ismét teszek egy próbát a KBC Secutirites-nél, hátha legalább egy kicsivel használhatóbb kereskedési felületet tudnak biztosítani, mint ez a ***. Úgy tűnik a KBC Securities minden lehetséges módon próbálja akadályozni, hogy az ügyfelek számlát nyissanak náluk. Először is csak az nyithatja meg teljesen online a számlát, akinek még soha korábban nem volt kapcsolata velük, így én ebből a körből kiestem. OK, gondoltam csak van olyan nap a héten, amikor hosszabbított nyitvatartás van az ügyfélszolgálaton, esetleg egy szombaton délelőtt is nyitva tartó K&H fiókban is meg lehet nyitni a számlát. De nem, nem Szlovákiában vagyunk kérem, ahol akár vasárnap este is bemehetsz egy plázába bankszámlát nyitni. A K&H Bank nyitvatartása egységesen: hétfőn 8-17, kedd-csütörtök 8-16, péntek 8-15. Ja, ha neked is olyankor van a munkaidőd, akkor ne itt akarj számlát nyitni. Azonban nem adtam fel ilyen könnyen, végülis minek van olyan sok szabadságom, ha nem azért, hogy kivegyek egy napot, hogy ismét nyithassak egy értékpapírszámlát. Így aztán 2023.09.25-én délután 3-ra, online lefoglalt időpontra besétáltam a K&H Bank rózsadombi fiókjába (mert nem lehet ám akármelyik K&H fiókban értékpapírszámla nyitást intézni, Budapesten is mindössze 2 fiók van ahol lehet, plusz a központ, a világvége (értsd Körúton túl) után 2 megállóval a Lechner Ödön fasoron). Mivel előre lefoglalt időpontra érkeztem, így röpke 20 perc alatt végeztünk is az ügyfélazonosításra szolgáló papír aláírásával. Gondoltam ezzel meg is vagyunk, este már rá is nézhetek, hogy is néz ki a KBC Securities Mobilbroker és Webbroker felülete. De nem úgy van az, kérem szépen, az ügyfélazonosítás pár napot vesz igénybe, addig kérjük szíves türelmét. Ez a pár nap végül 10 nap lett, de végül 2023.10.05-én csak megjött az értesítés, hogy az ügyfélazonosítás sikeresen lezajlott, a számlám megnyílt. Na, akkor első feladat, hogy a bankszámlaszámaimat rögzítsem. Ezt a legkönnyeben úgy tehetem meg, ha a bankszámlámról oda utalok akár egy jelképes összeget (pl. 1 Ft-ot). Rögtön leszögezik azonban, hogy kiutalni kizárólag saját nevemre szóló, hitelintézetnél vezetett számlára fogok tudni, pénzforgalmi szolgáltatónál (így pl. a Wise-nál) vezetett számlára nem. Jól van, gondoltam akkor marad a Magnet Banknál vezetett bankszámlám, és megpróbáltam a Magnet Banknál vezetett számlámról 1 Ft-ot átutalni a KBC Securities-nél vezetett számlámra, azonban a Magnet Bank ezt visszautasította, indoklásként csak ennyi szerepelt: "Átutalási megbízás ellenőrzésének eredménye, Javaslat: Kérjük, hogy átutalási megbízását nyújtsa be újra!" Újra benyújtottam, újra elutasításra került. Akkor azért csak megpróbáltam a Wise-nál vezetett számlámról is 1 Ft-ot utalni a KBC Securities-nél vezetett számlámra. Már számtalan átutalást hajtottam végre a Wise-nál, de ilyet még nem tapasztaltam. Külön rákérdezett, hogy biztos, hogy erre a számlára szeretnék utalni, nem csalók próbálnak rávenni erre az utalásra, nem sürget engem valaki, hogy utaljak erre a számlára? De végül sikeresen utaltam ide 1 Ft-ot, ami meg is jelent a KBC Securities-nél vezetett számlámon. A következő lépés volt, hogy akkor nézzük, mikkel lehet kereskedni, lehet-e minden megszokott termékkel, amivel a Randomnál, illetve újabban az ERSTE-nél kereskedtem (BÉTa piacon található ETF-ek, prémium magyar állampapírok, esetleg ETFBUXOTP). Első megdöbbenés: sehol egy lista az elérhető termékekről, csak egy kereső, írd be magad, hogy mit szeretnél. OK, beírom, hogy SXR8. Nem találja. Beírom, hogy ISHARES CORE S&P 500 ETF, így már valamit talál, de mintha nem egészen az lenne, amit én keresek. Beírom, hogy IE00B5BMR087, így már megtalálja, de az Amszterdami Értéktőzsdén. Ugye ez csak egy vicc? Ugye nem lehet, hogy nem lehet a BÉTa piacon kereskedni a KBC Securities-nél? Gyorsan csekkolom a BÉT honlapján a tőzsdetagok listáját, a KBC Securities-nél ott van a BÉTa piac is. Írok az ügyfélszolgálatnak, válaszolnak: "Fióktelepünk kínálatában nincs forintban denominált ETF, mert azok a BÉTa piacon forognak, ami 2018-ban Fióktelepünknél megszűnt, és minden termék csak az eredeti külföldi piacán érhető el." (Rövid kitérő: miért fontos, hogy melyik piacon érhető el ugyanaz az értékpapír? Két okból, egyrészt nem mindegy, hogy 399 Ft, vagy 6,99 EUR tranzakciós díjat kell fizetnem minden egyes kötés után. Másrészt NYESZ számlán kizárólag forintban kereskedett termékek érhetőek el. Azért tudtam a Random Capital-nél, illetve újabban az ERSTE-nél amerikai és európai ETF-ekkel kereskedni, mert be vannak vezetve a BÉTa piacra, ahol forintban kereskedhetők.) Na, akkor nézzük, hogy legalább a BUX ETF elérhető-e, az nem a BÉTa piacon forog, hanem a BÉT ETF szekciójában egyetlen bevezetett értékpapírként. Nem, az sincs. Akkor nézzük, milyen állampapírok vannak a kínálatban, van-e Prémium Magyar Állampapír? Mivel nincs terméklista, csak kereső, próbáljuk meg úgy, hogy 2033/I. Nem találja. Akkor úgy, hogy A330120I23? Így sem. Akkor HU0000406616? Így sincs. Megint csak az ügyfélszolgálat segítségével döbbenek rá, hogy mindössze kétféle állampapír érhető el a kínálatban: MÁP Plusz, amit pár éve még szuperállampapírként emlegettek, és én is vásároltam minden mennyiségben, de mióta visszatért az infláció, azóta a 4,95%-os EHM-jével kb. WC-papír kategória. A másik az 1MÁP a maga 8%-os fix kamatával, szintén messze alulmúlja a prémium magyar állampapírt. Így aztán 1 nap gondolkodás után rájöttem, hogy bármilyen *** az ERSTE, egyszerűen nincs jobb ma a magyar piacon, így a KBC Securities-nél vezetett számlámat ismét megszüntetem. Szerencsére ez már könnyebben ment, mint a számlanyitás, csak kinyomtattam a számlamegszüntetési nyilatkozatot, kitöltöttem, aláírva és két tanúval aláíratva beszkenneltem és elküldtem az ügyfélszolgálatnak e-mailben. Egy órán belül meg is jött a visszaigazolás arról, hogy a számlám megszűnt.

Ui (2015.03.15): A Buda-Cash-nél, a Hungária Értékpapírnál és a Quaestornál nem volt soha számlám. Néhány brókercégnél elkövetett csalások miatt nem kell az egész iparágat csalónak tekinteni. Jelenleg a Random Capital-nél, az ERSTE-nél és az Alapforgalmazónál (update: 2016.02.05) van értékpapírszámlám, mindkettőnélháromnál (update: 2016.04.15) biztonságban érzem a náluk elhelyezett pénzügyi eszközeimet. Továbbá a DeGiro-nál is van értékpapírszámlám, de egyelőre üres.

A brókercég választás szempontjairól itt olvashatsz részletesebben.

Update (2023.10.08): Jelenleg az ERSTE-nél van 2 értékpapírszámlám, ezeket használom (az egyiket csak arra, hogy tartok rajta egy Zrt. részvényt, és havonta utalom a számlavezetési díjat). Lehet, hogy az Alapforgalmazónál is megvan még a számlám, de az üres és nem használom.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bankszamlak.blog.hu/api/trackback/id/tr787231971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása